En församlings grunder

Utifrån detta tema undervisade Josef Kristensen igår under Klippans Gudstjänst.

1 Kor 3:9-15

Han började med att tala om den atmosfär som finns i en församling som handlar om våra värderingar, hur vi gör saker och ting, hur vi reagerar när saker går snett och hur vi ser på Gud när vi känner att vi gjort Honom besviken.

Sedan fortsatte han att lägga ut tankar kring sju felaktiga grunder som en församling kan vara byggd på:

1) Lagiskhet - ex. "Om jag gör Gud besviken så blir Han arg på mig"
2) Institutionalism - allt i kyrkan bara rullar på, inget ifrågasätts, inget förändras
3) Tradition - "Vi har alltid gjort så"
4) Sentimentalitet - "Nej, rör inte inställningarna på orgeln, då blir Greta ledsen"
5) Demokratiskt ledarskap - alla dessa omröstningar som delar församlingen i två, vinnarna och förlorarna
6) Aukoritärt ledarskap - ledaren är den som hör från Gud, du får inte ifrågasätta det
7) Idoldyrkan - "Han som grundade vår rörelse brukade sitta vid den bänken och be, så vi får inte flytta på bänken, fast att han är död sedan länge"

Fortsättningen av predikan handlade om att lägga en rätt grund (grunder är något som vi måste se över hela tiden):

Jesus Kristus måste vara grunden i varje församling. Detta skulle de flesta hålla med om, men det handlar om den levande Kristus idag, den Uppståndne.

Rom 3:18-24 Budordet ger oss insikt om synd. Alla saknar härligheten från Gud. Det är kört för oss alla, vi sitter i samma båt. Svaret är:

"De står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem."

Om innebörden av denna vers får vara en grund i våra liv och i våra församlingar så kommer den att penetrera allt vi är och gör; hur bemöter jag ett syskon som gör mig besviken? Nåd. Hur ser Gud på mig när jag misslyckats? Nåd. Varför ska jag sträcka mig ut för att betjäna andra människor? Nåd.

Snart kan du lyssna på hela predikan på Församlingen Klippans hemsida.

Gud välsigne dig i ditt bygge!!

Kommentarer
Postat av: David

bra...good stuff!

2009-01-20 @ 00:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0