Vad Han tar och vad Han giver, samme Fader Han dock bliver

Läser en artikel i Dagen idag om en lesbisk ung kristen artist. Givetvis publicerad i anslutning till Sten-Gunnar Hedins och Stanley Sjöbergs offentliga uttalanden kring homosexuella och församlingsgemenskapen.

I ödmjukhet önskar jag bara med dessa få rader säga att vi inte förstår allt som sker oss i livet. Man skulle säkert kunna publicera en ömkansvärd story om mig och mitt sjukdomstillstånd, hur jag brottades med tanken kring Guds kärlek, med tanke på min livssituation, hur jag haft vanesynder som jag tvingats bryta med för att kunna vara del av Guds församling osv. Men Sara och alla andra, det finns en väg över alla andra! Och jovisst, den är främst kärleken såklart, men inte den erotiska! Vi behöver lära oss att dag för dag omvända oss från vår synd, och ta emot kraft och nåd ifrån Herren. Vår kärlek till Honom och Hans vägar behöver växa!

Våra liv kanske inte blev som vi hade tänkt oss. Detta kan skapa besvikelse eller bitterhet. Eller ödmjukhet. Är jag var dag beredd att ta ett steg tillbaka, böja mig inför Hans kors, lägga ner mitt eget och följa Honom? Vill jag uppleva nåden och kraften från Honom att ta emot surt och sött och ändå älska Honom över allt?

Kommentarer
Postat av: Peter

Nog borde hon dödas, lagen föreskriver ju så och hur kan vi sätta oss up mot den? Det kan vi inte!!
Har jag uppfattar bibelordet korrekt?

2008-02-28 @ 14:11:00
Postat av: EllenRock

Hej Peter! Tack för din kommentar, men nej, du har inte uppfattat bibelordet korrekt.
Om du läser Johannes evangelium 8:2-11 så får du säkert mer klarhet i hur lagen ska tillämpas.

2008-02-28 @ 14:33:40
Postat av: Peter

Varför stipulerar då GT dödsstraff för homofiler?
Var det rätt i den tiden att döda dessa??

2008-02-28 @ 15:20:01
Postat av: Lollo

Din fråga sätter fokus på sätt sak - man kan inte tolka bibeln ordagrannt rätt in i vår tid. Den måste läsas och tolkas i sin historiska och kulturella kontext. Så är det tex med kvinnofrågan, där de flesta inte tolkar bibeln - även NT - ordagrannt, utan tolkar utifrån hur kvinnornas ställning mm var på tiden då bibeln skrev. Detta måste göras även i frågan om homosexualitet (ordet kom förresten till först i slutet av 1800-talet och fanns inte på bibelns tid). Bibeln är sann, men alla tolkar den inte rätt.

2008-02-29 @ 10:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0