God idé eller Guds idé?

Monday, 24. September 2007, 22:22:55

Jo, jag minns att en bok med detta namn gavs ut för ett antal år sedan. Tim Storey var väl författaren. Jag har inte läst boken ännu, men tycker att jag ofta blir påminnd om denna titel. För visst är det ofta så att vi har en massa bra idéer på sån't som "borde funka". Vi vill så gärna springa på våra egna vägar och visst kan det vara en utmaning ibland att lyssna in Gud och följa Hans idéer. Men det är väl ändå det som är pudelns kärna?

När vi började lära känna människor inom den rörelse som vi numera är en del av, Newfrontiers, så ställde de ofta frågor som, "Vad gör Gud i ditt liv just nu?" eller "Vad gör Gud i Sverige just nu?" Frågor som vi hade jättesvårt att svara på (fast att vi är gamla UMU:are som hade fått lära oss att höra Guds röst). För vi visste oftast inte vad Gud gjorde, vi visste bara vad vi själva eller andra människor gjorde. Så vi kanske berättade för dem om situationen i Karisma eller olika projekt som vi jobbade med. Men det var ju inte det som var frågan!

Gud håller på med saker i Sverige. Han har sin agenda. Har du frågat Honom vad Han håller på med i vårt land? I din församling? Vad Han håller på med i ditt liv? Gösta Öman, en av våra pappor, jobbade hårt med missbrukarvård i Korea för en massa år sedan. En dag ställde Gud en fråga till honom, "Varför gör du så många saker FÖR mig, kan du inte börja arbeta MED Mig istället?" Och fortsatte, "Om du lägger ner alla dina projekt och börjar samarbeta med mig istället, så ska du få se en helt annan slags frukt". Det förändrade allt.

Kanske det är dags för oss var och en att ställa oss den frågan igen, "Herre, vad håller DU på med och hur kan jag bli Din medarbetare?" Och alla grejer som vi håller på med och kallar kristen verksamhet, är de baserade på människors goda idéer eller på Guds idéer?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0