Treenighet och kobolt

Ibland, eller ganska ofta faktiskt, funderar jag över vad som egentligen är viktigt. Jag tänker på att vissa privilegierade på denna planet har både tid och möjlighet att ägna sig åt både det ena och andra. Jag menar, jag kan sitta och önska mig ett spa i källaren, medan min syster i Sudan går några kilometer för att hämta vatten på en igenväxt väg kantad av minor sedan kriget. Och det är samma Herre vi tjänar och älskar. Han som har sagt att Han ska förse oss med Sitt goda. Vad betyder det egentligen?

Det pågår från och till på olika bloggar och i debattartiklar diskussioner om treenigheten. På Aletheia verkade MFS Messianska föreningens enda ifrågasättare länge vara katoliker och de som förespråkar kyrkofädernas linje. Det kändes inte alltför hoppfullt! Så jag gav mig in i debatten.... :) Och nu verkar en del lite mer erfarna män ha fått upp farten, tack och lov.

Under tiden klickar jag in på Dagens debattsida och finner Bahati Kamengeles insändare om barnen i Kongo som jobbar i koboltgruvorna. Världen är allt bra skruvad! Ska ta med mig artikeln och mer bakgrundsinfo när vi ska lyfta världsbild och globalisering på konfan om ett par veckor. Hur lär man sig själv och unga människor i Sverige idag att ta ansvar och tänka på sina medmänniskor i andra länder och situationer, utan att överbelasta dem med skuld och göra dem deprimerade? Det vet som väl är den helige Ande! Och Herren vill ge hopp och tro och kärlek i våra hjärtan.

Vi vill ju förkunna ett evangelium som får effekt i människors vardag. Ett evangelium där Fadern, genom Sin helige Ande låter Kristus ta Sin boning i oss - härlighetens hopp! Så att den helige Ande får peka på Jesus och Hans undervisning, allt till Faderns ära! Världen har ännu inte sett vad Gud förmår att göra genom ett folk som är passionerat överlåtna till Honom!

Kommentarer
Postat av: David Aubert

Hej lellen...kul att läsa din blogg. fick du mina artiklar om messianska föreningen från dagen. chockerande läsning! kan inte riktigt följa dig i dina tankar om trosrörelsen och kyrkofäderna men det kan vi ju prata om när vi ses...ha det gott! /David

2008-04-07 @ 20:44:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0