Saknar denna Ulf, faktiskt

Ta dig en titt på detta underbara klipp. Det är ju helt galet!!! Kolla in friheten, glädjen, känn hur du upplivas i din ande!! Håller du med? Denna Ulf saknar jag!



I min ungdom tillbringade jag drygt ett år i flyktingläger i norra Kenya på gränsen till Sudan. När jag och min man startade upp bibelstudier bland etiopiska föräldralösa flyktigpojkar, hamnade vi en kväll i ett mycket olustigt samtal. Vi var mycket goda vänner med några katolska nunnor från Canada och USA, som även de bodde i lägret. Men när de fick reda på att vi startat en bibelstudiegrupp spände en av de små späda nunnorna ögonen i oss och stämningen blev iskall. Hon sa så här ungefär: "Vet ni inte att Jesus är närvarande i varje andligt möte, oavsett om det kallas kristet eller inte!" Vi blev helt chockade.

Igår fick jag en flashback till denna händelse när jag läste rapporter om den religionsdialog som katolska kyrkan på påvens uppmaning för med buddhismen. Dessa artiklar är ganska långa, men väl värda att läsa ifall man är intresserad.

"Reflektionen dels om Andens närvaro i andra religioner och hos enskilda individer som bekänner sig till dem, dels om all sann bön som ingiven av Anden, har alltså sin grund i koncilietexterna och har vidareutvecklats och konkret tilllämpats mycket medvetet under Johannes Paulus II:s pontifikat. Tankarna på Anden som universell inspirator till all sann bön är självfallet ett fundament för den interreligiösa bönen och kan ses som ett katolskt bidrag i det ekumeniska studieprojektet." Citat ur tidningen Signum - katolsk orientering om kyrka, kultur och samhälle.

Obehagligt. 


 

Kommentarer
Postat av: Patrik Ölund

HALLELUJAH!! Jag saknar ocksa detta ibland.

2009-02-06 @ 00:28:16
URL: http://teaminthenorth.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0