"Tänk er en trogen och klok förvaltare..."

"... den tjänare som vet sin herres vilja men ingenting ställer i ordning och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp," sa Jesus, vår Mästare.

Vad händer egentligen när vi överger vår trohet mot Herren, Han som har kallat oss?

Ett exempel som jag har tänkt på är när vi börjar göra små saker som vi faktiskt inte har tro för att göra. Om exempelvis någon kommer till vår församling och säger, "Jag tycker det är mycket lättare att be om vi tänder ett par ljus under mötet." För mig personligen är det så att jag kan be med eller utan ljus, och många med mig. Därför kanske vi säger, "Visst kan vi tända några ljus ifall det hjälper dig."

Nästa person kommer och säger, "Jag är uppvuxen med orgelmusik och tycker att det är fantastiskt vackert. Det hjälper mig faktiskt att komma närmre Herren." Visst kan man väl ställa upp för en medmänniska på detta sätt? Jag börjar använda orgelljudet på mitt elpiano på en låt varje söndag.

Nästa person som kommer med en vädjan säger, "I mitt hemland har vi bilder av Jesus på väggarna och det brukar verkligen hjälpa mig att fokusera. Skulle vi inte kunna hänga upp bara en liten bild, bara för min skull?" Jag för egen del kan väl be både med och utan bilder, så tja, häng upp en liten bild då, ifall det kan vara någon till hjälp.


Nästa person kommer med följande tanke, "Jag tycker inte nattvardsfirandet här känns riktigt värdigt. Ifall bara pastorerna höll i det och alla fick komma fram för att ta emot bröd och vin efter att de välsignat det, tror jag att jag skulle kunna få tillbaka känslan av respekt och ett värdigt firande, som jag uppskattar så högt." Ja men visst. Man vill väl inte stöta sig med folk.

Nästa person har ett allvarligt problem. Hennes man är inte frälst än, men känner sig inte inkluderad om han inte får stå med i vår medlemsmatrikel. Ja men där går väl ändå gränsen. Eller? Då kommer hennes svägerska, vars man är troende, men inte är döpt som sådan. Han måste väl iallafall få bli medlem? Vad är det här för en församling egentligen?

Ja, vad är det här för församling egentligen, säger en besökare som ser sig omkring bland tända ljus, ikoner och orgelmusik? Jag sökte efter liv för min törstande själ, men här verkar det ju vara som i alla andra kyrkor, eller?

Själva hajar vi till och ser oss omkring. Vad är det vi har varit med och skapat? Är det detta vi ska stå till svars för inför Herren en dag?

Hu, hemska tanke. Bättre vara trogen nu än att behöva gråta bittert på den dagen. Hjälp oss Herre!

"Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets segerkrans. "


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0