Varför, varför?

Vad är det som händer i vårt land när den ena ledaren efter den andre, människor med inflytande, människor med efterföljare, människor vi gett vårt förtroende, börjar leda Guds folk bort från Hans Ord? Är det en tid av förvirring? Är det Gud som låter saker komma upp till ytan och ställas på sin spets, så att Hans folk tvingas in i ett vägval? För en efter en ställs vi ju inför de valsituationer som uppstår.

Är jag beredd att följa Ulf Ekman på hans väg mot katolicismen, vägen mot acceptans och positionen som ekumenikens företrädare? Följer mitt samvete Ulfs tvära kast i nattvardsdoktrinen? Följer Ulf Ordet?

Är jag beredd att fortsätta på den väg som Lars Enarson stakat ut för oss, om att stå upp för staten Israel? Vad hände i det Jesus-älskande folkets hjärtan den dag Lars uppmanade oss att sluta kalla vår Mästare för Jesus, utan istället använda namnet Jeshua? Och vilken väg valde vi den dag som nyhetsbrevet damp ner i inboxen, nyhetsbrevet med stort N, där Lars Enarson förklarar att Jesus inte längre är ett med sin Fader, att Jesus inte är Gud? Känner du fortfarande sorg i ditt hjärta? (Jag har lagt in brevet som en kommentar till denna artikel, ifall du vill läsa det). 

Vem av Sveriges karismatiska kristna har inte blivit rörd i sitt hjärta att hjälpa judar hem till Israel? Har du också läst Tommy Liljas rapporter och glatt dig över hur Gud använder denne man, han som var så oreligiös, han som startade Folkkyrkan, kyrkan för folket. Men en dag ställdes mitt förtroende till Tommy på spets, den dag jag läste en ledare i hans tidning, som förklarade för mig vad det är som skiljer fåren från getterna på den dagen. Det var då Tommy förklarade för mig att om jag inte har samma syn på landet Israel som han har, så är jag inte frälst. Mitt hjärta brast när ännu en av våra underbara ledare förklarade att Jesus inte räcker för din frälsning. Han är inte allt. Hans seger på korset är inte tillräcklig.

Så fortsätter följetongen i tidningen Dagen om Peter Halldorfs resa. Peter, älskade Peter, kallad och utvald av Gud. Vart leder du Guds folk? Bort från Ordet? Bort från den smala vägen, där endast Kristus är världens och Sveriges hopp? Nej, det är inte en ny klosterrörelse som är kristenhetens hopp om en framtid i Sverige. Nej, nej, nej. Vad är det du säger? Jesus är vårt hopp. Allt som för oss bort från Honom, hur fromt det än kan vara, lägger bara ännu en avgud till våra liv. Vi behöver inte fler lösningar, vi behöver inte fler teorier, vi behöver inte fler metoder, vi behöver inte fler retreater. Vi behöver Jesus. Sveriges folk behöver inte fler traditioner, hela deras gudsbild är formad av traditioner och religion. Döda gärningar. Döda är de inför Gud. Han som sände sin Son för att ge människor äkta liv. Äkta liv mitt i vardagen.

Och Holger Nilsson, högt älskad av Gud, men du sprider fruktan bland Guds folk. Fruktan som skapar handlingsförlamning. Tror inte det är din avsikt. Men det för oss bort från sanningen om korset. På korset lät Gud all sin vrede för mänsklighetens synd drabba Jesus, så att vi kunde gå fria. I Gamla Testamentet talar profeterna om dom. Och straffet blev lagt på Honom. Det var vår missgärning Han bar. Så vad känner Gud för Sverige idag, ett Sverige så överflödande av synd, ett Sverige så fullt av människor som aldrig har hört evangeliet - det glada budskapet? Gud känner att så högt älskar Han Sverige och alla svenskar att Han sände sin Son att dö för dem, för att de skulle få gå fria. Straffet blev lagt på Jesus. Gud vill fylla oss med den kärleken, den kärlek som fördriver all fruktan, så att när vi på gatan möter en man från Mellanöstern med långt skägg, möter vi honom med ett ord av kärlek från Gud. Vi blir inte rädda. Vi är inte styrda av fruktan. Vi är lösta från fruktan genom Jesu blod.

Listan kan göras lång av kristna ledare i vårt land som för Guds folk bort från Ordet, bort från enkelheten i Evangelium, bort från Korsets kraft, bort från nåden. Ledare som för oss in i tradition, krav, religion och lagiskhet. Mitt i all denna förvirring håller Gud på att resa upp ett folk, en gräsrotsarmé, som bestämt sig för att hålla fast vid Hans Ord, som älskar Honom och som älskar alla de människor som Han har dött för. Om du som läser detta är en av dem, var vid gott mod. Du är inte ensam! Gud förbereder en ny reformation. En tid som Sverige aldrig upplevt. En tid då Jesus blir känd för svensken, sådan som Han är.

Kommentarer
Postat av: Kerstin Eklöf

Intressant läsning. Tack och lov är Jesus det enda huvudet för sin församling och han leder oss alla vidare.
hälsn. Kerstin

2007-11-17 @ 12:58:48
Postat av: Jonas Lundström

Ellen. Intressant läsning. Det kan dock låta som om det bara är du som har sanningen och alla andra är villolärare. Är det verkligen så? Tänk om allt som vi lärt oss helt enkelt inte stämmer? Tänk om det skulle vara så att vi är fostrade in i något som är galet?

Jag har skrivit om ikon-grejen här:
http://blog.bahnhof.se/wb938188

2007-11-18 @ 07:45:50
URL: http://blog.bahnhof.se/wb938188
Postat av: EllenRock

Hej Jonas. Kul att du gett dina tankar kring vad jag skrivit. Som svar vill jag bara säga att; Nej,jag tror inte att det bara är jag som har sanningen..... Ingen har sanningen, men Jesus ÄR sanningen... och den helige Ande vill leda oss till Honom. Min enda längtan är att evangeliet om Kristi kors ska få lysa klart i vårt land, utan att det skyms av alltför många människor, inklusive mig själv.
"För att Han ska bli större, och vi mindre"

2007-11-18 @ 16:26:50
Postat av: Theodor

Svarar du på ditt eget inlägg med ett brev av Enarsson? Ditt eget riktiga inlägg känns riktigt bra, jag känner på samma sätt och håller med din sista kommentar! I fall du skulle vara intresserad av diskussionen kring MFS-tankar hänvisar jag till den pågående diskussion som jag för med SÅ Gerdvall på min blogg med redan många kommentarer...
Guds frid!
/Theodor

2007-11-19 @ 09:29:25
URL: http://tankarkringbibeln.blogspot.com/
Postat av: Dag Selander

@ELLEN: Den svenska kristenheten rymmer många och mycket. Tänker ofta på landets 290 kommuner där kristna finns. Tänka sig lärjungar i landets alla kommuner. Mycket är si och annat så. Dock finns det nog lärjungar i alla sammanhang.

Vad jag tänker på under senare år är att det är skillnad på att vara kristen och att vara lärjunge. Där har du en poäng med att du hyser en viss oro. Låt oss be Herren om nåd över Den svenska kristenheten. Nåd till lärjungaskap. Nåd att accpetar varandra. Nåd att uppmuntra...

2007-11-19 @ 18:28:17
URL: http://missionxp.webblogg.se
Postat av: Tord Ivrasson

ELLEN:
> Och vilken väg valde vi den dag som nyhetsbrevet
> damp ner i inboxen, nyhetsbrevet med stort N,där
> Lars Enarson förklarar att Jesus inte längre är
> ett med sin Fader, att Jesus inte är Gud?

Ellen jag förstår bara inte varifrån du fick att
Lars säger att 'Jesus inte längre är ett med sin Fader'?
Han sporrar oss bara att tro det som Bibeln säger!
Jag vet att Lars ingenstans har sagt detta.

Ellen jag ÄR inte min fru, trots att jag är ETT med min fru (som jag har gift mig med).

mvh Tord ...

2007-11-22 @ 11:23:56
Postat av: Tord Ivarsson

Du säger att Lars hävdar att 'Jesus inte längre är ett med sin Fader'.
Det är ryckt ur luften Ellen.
Bibeln säger att Jesus är ett med Fadern.
Men det innebär inte nödvändigtvis att Jesus ÄR Gud på samma sätt som jag inte ÄR min fru, med vilken jag dock är ETT.

2007-11-22 @ 13:20:09
Postat av: EllenRock

Hej Tord!
Jag får be om ursäkt om jag lagt ord i Lars Enarsons mun, som han inte använt. Jag vet också att han säger sig vilja få oss att följa Guds Ord.
Men din respons blir ju ändå mest en ord-lek.
Självklart ÄR inte du din fru. Och Jesus ÄR inte Gud Fadern. MEN, hävdar jag och många andra som försöker studera Guds Ord ivrigt och grundligt, Han (Jesus) är GUD SONEN.

2007-11-23 @ 15:00:19
Postat av: Andreas Cucca

Fantastiskt bra analys. Ang Flammor skribenternas skrämselpropaganda och domsproftior, slog du huvudet på spiken. Precis det jag tänkt-nej tack till fruktan, tack för att du står upp för nåden! Inte konstigt iofs när du är med i NF församling. Terry Virgos nådundervisning är helt fenomenal. Gud välsigne dig!

2007-12-04 @ 04:25:23
URL: http://www.cucca.se
Postat av: Håkan Nilsson

Nu har jag vässat klona "IOGT har sågat den Green de satt på" "I klostret och klistret" några av de senaste rubrikerna i min blogg. www.singingdogblogg.se Glada tillrop från den riksbekante sjungande kyrkhunden.

2008-02-25 @ 21:40:50
URL: http://singingdogblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0