Gud existerar

"Dårarna säger i sitt hjärta: Det finns ingen Gud."
Psalm 14:1


Bibeln försöker aldrig bevisa Guds existens. Det skulle vara som om en historiker försökte bevisa att det finns en dåtid eller en mattebok som ska bevisa att 1+1 är 2. För de bibliska författarna är Guds existens grundläggande och förvånansvärt uppenbar. Många människor har under årens lopp försökt hitta på smarta sätt för att bevisa Guds existens. Det kanske kan ha sina poänger, men det är ändå värt att minnas att Bibeln som sträcker sig över tusentals år och innehåller berättelser om en mängd olika sorters människor som inte trodde på Gud, trots det inte presenterar argument för Guds existens.


I dagens samhälle tror många att Guds icke-existens är en självklar utgångspunkt. Om någon säger motsatsen önskar man att detta ska bevisas vetenskapligt. Vi behöver dock se att majoritetens synsätt inte alltid är det rätta. Historien visar det. Dessutom är det mängder med saker som vi vet och tror på, som inte kan bevisas vetenskapligt. Ta ett enkelt exempel som, "Min man älskar mig." Hur kan ett sådant mycket viktigt påstående någonsin bevisas? Faktum är att vi tror på saker därför att de gör att världen, så som vi ser på den, blir förståelig för oss, och inte på grund av att någon yttre auktoritet (som exempelvis vetenskapliga bevis), påstår att något är sant. Så den verkliga frågan är: hur gör tron eller icke-tron på Gud att världen omkring oss blir förståelig?


Varje världsbild måste ge en förklaring till alla fakta som vi har. Människor som inte tror på Gud måste fortfarande förklara sådant som hur världen kom till, att mirakler inträffar, att människan har ett samvete som gör att man kan förstå att något är ont, vad känslolivet är, samt att Gud verkar närvarande i varje civilisation som vi någonsin har upptäckt. Att förneka Guds existens skapar mycket fler problem än vad det löser.


I Romarbrevet 1:18-20 står det att människor inte tror på Gud därför att de undertrycker sanningen. De vill vara oberoende av Gud, utan att vara ansvariga för sina handlingar, så därför vill de inte att det ska finnas någon Gud. Thomas Nagel, professor i Filosofi och Rätt vid New Yorks Universitet, skrev nyligen: "Det är inte bara så att jag inte tror på Gud, och att jag givetvis hoppas att jag har rätt i min tro. Det är också så att jag hoppas att det inte finns någon Gud! Jag vill inte att det ska finnas någon Gud; jag vill inte att universum ska vara sådant."

Guds karaktär är så tydligt uppenbar i skapelsen. Från etik till barmhärtighet, från mirakler till bergskedjor. Guds existens kan uppfattas i allt. Psalmisten säger att bara dåren förnekar det.


Intressant? Läs vidare i boken "Incomparable - Exploring the Character of God" av Andrew Wilson

Diskussion kring skapelsen i Dagen. Mer om bussreklam i Dagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0