Om att leda en församling

Just nu är Josef Kristensen från Copenhagen Community Church på väg till Rockneby, för att tillbringa helgen tillsammans med oss i Församlingen Klippan. Ämnet är äldsteskap och Josef kommer för att hjälpa och förbereda församlingen för tillsättandet av äldste. Tack Jesus för män som har gått före och som kan vara till verkligt stöd i att bygga församling enligt nytestamentliga principer! Ser fram emot en intressant helg tillsammans.

Ja eller nej eller hmmm...?

Tja, vart är Livets Ord på väg egentligen? Och hur många är det egentligen som hängivet följer de "nya karismatikernas" egna gurus; Ulf Ekman, Peter Halldorf och Sten-Gunnar Hedin? Ulf Ekman hävdar i en kommentar till en intervju publicerad i tidningen Charisma att:

"Vad som är slående i detta enhetens skeende, är att kritikerna är förvånansvärt få. Er artikel ger känslan att kritikerna mot enhet är starka och utbredda", skriver han och tillägger att de allra flesta kristna ledare är för det enhetsarbete som pågår.




På bloggen Aletheia efterlyses nu ett "svar" från de svenska frikyrkoledarna: Vart leder ni ert folk?

Hans Lindelöw har på sin blogg översatt (från ryska) den diskussion som just nu förs i Ukraina och Armenien, med tanke på Ulf Ekmans nya fokus på "enhet".

Är den "nya ekumenikens" mål enhet med allt som kallar sig kristet, eller inte? Det kanske till och med handlar om enhet med allt som kallas religiöst och hänvisar till "Gud"? Ja eller nej...? Eller hmmmmm? Jag tror iallafall att det är många som önskar veta.

Töcken, mörker och storm?

Kan någon förklara vad Livets Ords pastorer har att göra på Berget? Att hyra en lokal är en sak, att välja retreatledare, en annan. Vad är det som händer? Vad har man bjudit in? Är det ingen av trosrörelsens ledare som reagerar?

Följande kan man läsa i programmet på Bergets hemsida:

23-26/3 Retreat för Livets Ords pastorer.
Retreatledare är pastor Per Mases, Berget
Måndag kl 18 till torsdag kl 10.

Vem Per Mases är? Dagen intervjuade honom tidigare i år och nedan följer lite av vad han sa:

-I vår meditation hämtar vi erfarenheter från Asien och buddhistisk tradition, så kallad zenmeditation, men det märkliga är att den tidiga kyrkan använde samma sätt att meditera. På det sättet kan vi hjälpa människor, som annars är blockerade för hjälp från kristet håll, till att kunna be och att hitta vägen till den heliga mässan.Per Mases markerar att det är skillnad mellan vanlig yoga och meditation och den kristna mystikens meditation. Yoga kan handla om mycket, både nyttigt och skadligt, men i den kristet grundade meditationen handlar det om att reflektera inför Guds ord i en ordlös bön, säger han.På frågan om fler skillnader och likheter mellan buddhistisk meditation och kristen mystik svarar Per Mases:-För det första har ju vi människor samma slags kropp, oavsett om vi är buddhister eller kristna. En annan likhet är att i zenmeditation är kroppshållningen viktig, detta att sitta anatomiskt riktigt för att uppleva stillhet. Skillnaderna består bland annat i att enligt buddhistisk meditation är målet att uppnå nirvana, men vårt mål är att komma till Gud, att i hjärtats renhet se Honom.

Jag ryser.

Nästa fråga är om Pingströrelsen är på väg åt samma håll? Fast i sin finare, lugnare och lite mer dämpade takt? Det är det fler iallafall fler som reser frågetecken kring, även inom rörelsen.


Porn Again Christian?

Mark Driscoll har skrivit en booklet, "Porn Again Christian", som snart kommer att ges ut. Innan dess har han dock lagt ut den på nätet, så att den som vill kan ladda hem den och trycka ut ett eget exemplar om man vill. Här är lite av vad Mark säger om boken:

Du är del av en kultur som spenderar mer pengar varje år på pornografi än på countrymusik, rockmusik, jazzmusik, klassisk musik, Broadway-uppsättningar och balett, sammanlagt. På Paulus tid anklagade han en del männiksor för att de tillbad magen som sin gud, och i vår tid verkar det som att vår gud bara har förflyttat sig en kort sträcka söderut.
   Som pastor i en stor och växande församling, full av starka män - många av dessa är unga - har jag sett hur de hemliga synderna av pornografi och onani förlamar många män med skam, skuld och genans. Jag har skrivit denna booklet för att diskutera dessa saker på ett sätt som är både teologiskt och praktiskt, med hopp om att bidra till att var och en av er ska få uppleva kraften i det evangelium som förlåter, förnyar och ger dig ny kraft, genom nåden. Eftersom jag talar till män, så kanske inte min ton är passande för en del kvinnor, därför önskar jag att kvinnor inte läser denna booklet såvida inte de är gifta med en man som först har läst boken, så att han kan diskutera innehållet i den med henne, i kärlek.

Detta är alltså en bok för den som tittar på porr, har tittat på porr, eller känner någon som gör det. Mark föreslår följande:
  • Get a few friends together and deal honestly with each other about the subjects of each chapter.
  • Once you're done reading, pass it on to a friend.
  • Give it to the counseling pastor at your church as a resource.

Kom igen grabbar, män och karlar! Res er upp ur skiten och hjälp andra att göra det! Våra församlingar behöver rakryggade män, som har fått se Herren dra dem upp ur dyngan och som kan hjälpa andra.


Har du också förlåtit...?

Läser i nyhetsartiklar och hör på nyhetssändningarna att Vatikanen nu "har förlåtit John Lennon" för hans uttalande att "Beatles är större än Jesus." Det tog bara 42 år. Jag har bara två korta kommentarer till detta: Hur kan en kyrka bevilja en död människa förlåtelse om han inte ens bett om det? Ifall han förresten behövde omvända sig och be Gud om förlåtelse, så får vi väl hoppas att han gjorde det innan han lämnade detta jordelivet. Det är ju i så fall något mellan honom och Gud. För det andra: Tänk om Gud hade varit lika långsam med Sin förlåtelse till oss. Vart hade vi då befunnit oss idag?

Jesus har uppmuntrat oss att förlåta varandra så som Han förlåtit oss.
Se till att du inte håller något emot någon människa i ditt hjärta.
Oförlåtelse kan lagras på under åren och så småningom skapa bitterhet.
Låt inga bittra skott slå rot i din själ.
Lämna allt till Herren. Lämna varenda människa som gjort ont emot dig i Hans händer.
Han har omsorg om dig och vet att oförlåtelse endast kommer tära på dig.

Tack Herre att Du inte är en långsint Gud, utan att Du genast förlåter var och en som kommer till dig, omvänder sig och ber om förlåtelse. Hjälp oss som är Ditt folk att vara lika generösa som Dig när det gäller att förlåta vår nästa. Amen!

Hur lever man sitt liv väl?

Mike Betts från Lowestoft Community Church undervisade tre pass på Församlingen Klippans Församlingläger på Öland i november. Nu kan du lyssna på två av passen på Klippans hemsida (inspelningsmekanismen gick tyvärr sönder, så det tredje mötet blev inte inspelat :( . . . )

Ämnena är "Nya begynnelser/New beginnings" och "Hur man lever sitt liv väl tillsammans med Gud/How to live life well with God". Rekommenderar verkligen denna undervisning. Du som hängt med i trosrörelsesvängen ett tag vill jag speciellt uppmuntra att lyssna på det andra passet.

Hör gärna av dig med kommentarer och tankar!


Väldig Gud!

Läste Jesaja 9 idag och fastnade för i vers 6:

Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är:
Underbar i råd
Väldig Gud
Evig Fader
Fridsfurste.

Är inte speciellt två av dessa anmärkningsvärda för ett barn, barnet som skulle födas?
Jag tänker på Väldig Gud. Ett barn ska födas som heter Väldig Gud!
Eller vad sägs om Evig Fader. Heter barnet som ska födas Evig Fader? Wow!
Ändå säger Han när Han väl kommit till jorden att det endast finns en Fader.
Och Han citerar även: Hör O Israel, Herren er Gud, Herren är en.
Trots att Han själv heter Väldig Gud!

Tror att nyckeln till förståelsen återfinns i Johannes 10 vers 30:

Jag och Fadern är ett.

Vilken fantastisk Frälsare vi har. Det är gott att "meditera" på Hans namn.
Han är Herren vår vishet, den som ger oss råd och gör den ovise vis.
Han är Fridsfursten, som sa:

Ni har hört att det är sagt:
Öga för öga och tand för tand.
Jag säger er: Stå inte emot den som är ond.
utan om någon slår dig på den högra kinden,
så vänd också den andra åt honom.

Han förde oss genom Sitt liv, Sin död och Sin uppståndelse, in i det Nya förbundets realiteter.

Hans namn är Jesus.

Församlingsläger

Hemma igen efter några fantastiska dagar på Klintagården på Öland. Vi har verkligen haft en toppenhelg. Gud hade bland annat talat innan lägret om hur glädjen skulle förena och föra samman, en ung man fick en bild av en dator som "defragmenterades" (?). Anyway. På lördagseftermiddagen fick vi uppleva en slags glädjevåg efter mötet när vi prisade Herren till Oh happy day. Relationer har stärkts under helgen och många har på ett ännu tydligare sätt fått bli inkluderade i gemenskapen.

Höjdpunkter under lägret var ett antal helanden under ett förmiddagsmöte; bihålor, andningssvårigheter på grund av lungproblem, nacksmärta m.m. Och så fick två unga människor (helt nya i församlingens gemenskap) ta emot Jesus som Herre i sina liv. Vilken förvandling! Halleluja!

Så fick vi också premiärdansa en afrikansk linedance! Wow och tack Jesus för vad Du gör i människors liv!



Snart hittar du undervisningen från helgen på Församlingen Klippans hemsida.

Att växa i Gud

Det är temat för vårt kommande Församlingsläger nu till helgen. Förberedelserna är förstås i sluttampen och imorgon blir det ett packande och ett handlande och ett lastande och ett plockande och ett fejande, när vi ska ställa iordning allt på lägergården på Öland. Nära 80 anmälda inklusive tillresande vänner från Lettland, England, Lappland och Borås! Ett flertal av deltagarna känner inte ännu Jesus. Ser med spänning fram emot Guds fantastiska planer för denna helg! Framöver kommer vi att lägga upp undervisningen från helgen på församlingens hemsida.

Ja, så nu blir det lugnt på bloggfronten några dagar.
Ha en välsignad helg! Jesus älskar dig!

Du är förlåten

Ja, om du har tagit emot Jesus som din Frälsare och Herre har du fått förlåtelse för dina synder. Alla dina synder. De som du begått, begår och kommer att begå. Fundera över innebörden av det ett tag. Gud har tagit itu med din synd. När du blev frälst löste Han dig både från syndens skuld och syndens makt. Du är en ny skapelse som har fått en ny natur. Du har flyttats ut ur Adam och förts in i Kristus. Din nya position är i Honom, Han som är din rättfärdighet och din helgelse. Alltså är du i Honom och är således ett rättfärdigt helgon. Det är vad du är. Du kan inte bli något annat, för Gud har köpt dig och priset är betalt. Du kan inte lägga något till och inte dra något ifrån. Det finns nu ingenting som kan skilja dig från Guds kärlek i Kristus Jesus. Ingenting. Ingenting. Jag upprepar: Ingenting. Du är Hans för evigt.


Bibeln lär oss att när vi föds på nytt så dör vi bort ifrån synden, för att istället leva för Gud. Vi tror det eftersom det står så. Vi uppmanas som en konsekvens av detta att döda köttets gärningar och låta våra lemmar tjäna rättfärdigheten, eftersom vi är rättfärdiga. Ser du att vår position inte har något med våra gärningar att göra? Du är inte ett helgon för att du lever heligt. Du är inte rättfärdig för att du lever rättfärdigt. Jesus var fullkomligt rättfärdig och helig och Hans fullkomlighet tillräknas dig. Du uppmanas att bli mer och mer lik honom. Det är det som vi brukar kalla helgelseprocess och den ska inte sammanblandas med frälsningen. Du kan aldrig bli mer eller mindre frälst på grund av dina gärningar. I så fall skulle ju frälsningen bero på dig och inte på Gud!


I din vandring att bli mer och mer lik Jesus kommer du behöva ta itu med både "grova" och "respektabla" synder; alltså sådant som är uppenbar och tydlig synd, och sådant som kanske inte verkar lika "farligt". Låt mig ge några exempel på "respektabla" synder, som vi kanske ofta har lätt att rycka på axlarna åt och inte på allvar ta itu med:


Ogudaktighet, oro, frustration, missnöjdhet, otacksamhet, stolthet, själviskhet, brist på självkontroll, otålighet, ilska, dömande attityder, avund, svartsjuka, tungans synder, världslighet, girighet och skvaller.

Jerry Bridges skriver i boken Respectable Sins, att om vi verkligen kunde greppa Evangeliets underbara sanning skulle vi kunna erkänna och ta itu med även våra "respektabla" synder. Om vi verkligen förstod att Gud renar oss från synden genom Jesu död. Gud förlåter oss inte för att Han vill vara snäll mot oss, utan för att Hans rättfärdighet har tillfredsställts. Den absoluta förlåtelsen för våra synder är lika bergsäker som att Kristus verkligen dog.


Dagens citat: I need the assurance that my sin is forgiven before I can even acknowledge it, let alone begin to deal with it. (Respectable Sins, sid. 34). (Jag behöver veta säkert att min synd är förlåten innan jag ens kan erkänna den, än mer för att kunna ta itu med den).

Min fundering är denna: Om detta är sant för oss som är kristna, kan det även vara så för de som inte ännu kommit till tro? Behöver de först få veta att Jesus är försoningen för deras synder och att Han förlåter allt, innan vi kan konfrontera dem med att de har synd att göra upp med. Det tror jag. Vad tror du?


Gud existerar

"Dårarna säger i sitt hjärta: Det finns ingen Gud."
Psalm 14:1


Bibeln försöker aldrig bevisa Guds existens. Det skulle vara som om en historiker försökte bevisa att det finns en dåtid eller en mattebok som ska bevisa att 1+1 är 2. För de bibliska författarna är Guds existens grundläggande och förvånansvärt uppenbar. Många människor har under årens lopp försökt hitta på smarta sätt för att bevisa Guds existens. Det kanske kan ha sina poänger, men det är ändå värt att minnas att Bibeln som sträcker sig över tusentals år och innehåller berättelser om en mängd olika sorters människor som inte trodde på Gud, trots det inte presenterar argument för Guds existens.


I dagens samhälle tror många att Guds icke-existens är en självklar utgångspunkt. Om någon säger motsatsen önskar man att detta ska bevisas vetenskapligt. Vi behöver dock se att majoritetens synsätt inte alltid är det rätta. Historien visar det. Dessutom är det mängder med saker som vi vet och tror på, som inte kan bevisas vetenskapligt. Ta ett enkelt exempel som, "Min man älskar mig." Hur kan ett sådant mycket viktigt påstående någonsin bevisas? Faktum är att vi tror på saker därför att de gör att världen, så som vi ser på den, blir förståelig för oss, och inte på grund av att någon yttre auktoritet (som exempelvis vetenskapliga bevis), påstår att något är sant. Så den verkliga frågan är: hur gör tron eller icke-tron på Gud att världen omkring oss blir förståelig?


Varje världsbild måste ge en förklaring till alla fakta som vi har. Människor som inte tror på Gud måste fortfarande förklara sådant som hur världen kom till, att mirakler inträffar, att människan har ett samvete som gör att man kan förstå att något är ont, vad känslolivet är, samt att Gud verkar närvarande i varje civilisation som vi någonsin har upptäckt. Att förneka Guds existens skapar mycket fler problem än vad det löser.


I Romarbrevet 1:18-20 står det att människor inte tror på Gud därför att de undertrycker sanningen. De vill vara oberoende av Gud, utan att vara ansvariga för sina handlingar, så därför vill de inte att det ska finnas någon Gud. Thomas Nagel, professor i Filosofi och Rätt vid New Yorks Universitet, skrev nyligen: "Det är inte bara så att jag inte tror på Gud, och att jag givetvis hoppas att jag har rätt i min tro. Det är också så att jag hoppas att det inte finns någon Gud! Jag vill inte att det ska finnas någon Gud; jag vill inte att universum ska vara sådant."

Guds karaktär är så tydligt uppenbar i skapelsen. Från etik till barmhärtighet, från mirakler till bergskedjor. Guds existens kan uppfattas i allt. Psalmisten säger att bara dåren förnekar det.


Intressant? Läs vidare i boken "Incomparable - Exploring the Character of God" av Andrew Wilson

Diskussion kring skapelsen i Dagen. Mer om bussreklam i Dagen.


Helgon, jag..?!

"Från Paulus, genom Guds vilja kallad till Kristi Jesu apostel, och vår broder Sostenes till Guds församling i Korint, de som helgats i Kristus Jesus, de kallade och heliga..."

Så inleder aposteln Paulus brevet till de troende i Korint. "Till de som helgats... de kallade och heliga..." Man skulle lika gärna kunna säga "till helgonen i Korint." Visst får detta ordval oss genast att tänka på att de kristna i Korint måste ha levt helt igenom rena, rättfärdiga och helgade liv för att göra sig förtjänta av denna titulering? Men hur kommer det sig egentligen att vi gör sådana associationer? Alla som har läst vidare i detta brev vet ju att så inte var fallet. Paradox? Levde Paulus i förnekelse? Självklart inte, eftersom han går till rätta med många av deras tillkortakommanden i brevet. Alltså måste något ha skett under århundradena som påverkat vår förståelse av ordet "helgon".


Församlingen i Korint var minst sagt rörig, både teologiskt och moraliskt. De var stolta och oregerliga, de tolererade grov omoral, drog varandra inför rätta, skröt med sin frihet i Kristus, missbrukade Herrens måltid, missförstod syftet med de andliga gåvorna, och var förvirrade över de troendes uppståndelse från de döda. Skulle inte vi idag kalla sådana kristna för världsliga, köttsliga eller omogna?


I den romersk katolska traditionen har helgonförklaringar förknippats med människor av näst intill övermänsklig natur och exceptionell karaktär. I vår tid används ordet "helgon" sällan i andra sammanhang än den romersk katolska och ortodoxa traditionen. I Sverige har Svenska kyrkan uppkallat denna dag efter helgonen (Alla Helgons Dag). Vilka helgon? Alla som är döda? Så har ordet helgon i dagens Sverige kommit att associeras med de som inte längre lever. Ett helgon är någon som är död.

För att förstå vad som skett under århundradena och hur det kommer sig att Paulus använder detta uttryck inte bara om de troende i Korint, utan även i en rad andra brev, behöver vi förstå den ursprungliga betydelsen av ordet. Det grekiska ord som används är "hagios" och det hänvisar inte till en persons karaktär, utan till hennes position. Det betyder bokstavligen "en som är avskild för Gud." På så sätt blir varje troende - även den mest vanliga och omogna - ett helgon. På samma sätt använder Paulus uttrycket "de som helgats", vilket även det för våra tankar till ett heligt liv. Men även detta ord härstammar från "hagios" och innebär bara att ett helgon är någon som helgats. Med andra ord "de som avskilts i Kristus Jesus, kallade att vara avskilda." Avskilda till vad? Nej, snarare till vem; avskilda av Gud till Gud. Ett helgon är någon som Kristus köpt med sitt egna blod på korset och avskilt till sin egen egendom, "ni tillhör inte längre er själva."


Ur ett bibliskt perspektiv blir vi inte helgon genom våra gärningar. Vi görs till helgon genom ett omedelbart ingripande av den helige Ande, då vi görs till nya skapelser i Kristus. Helgon är vad vi är. Vi kan alltså inte göra något för att bli helgon. Har vi tagit emot frälsningens gåva är vi helgon. Vår kallelse ligger i att sedan leva som sådana. "Var den du är!" skulle man kunna säga. Paulus brev till Korintierna är en klockren uppmaning till dem att leva ut det nya liv som de fått givet, att bli mer och mer lika Jesus. Att sluta göra sådant som inte hör helgon till.


Har du tagit emot Guds frälsningsgåva och gjort Jesus till Herre i ditt liv? I så fall är du ett helgon i Sverige idag! Sverige behöver se många levande helgon som gör sådant som helgon är kallade att göra. Sträck på dig.


RSS 2.0